Predikan 13 Puritanernas tillbedjan
av David Whitworth
Det bästa sättet som vi kan förstår puritanerna är att studera deras liv och verk och vad det var som gjorde dem till stora gudsmän.
Detta var en grupp predikanter/pastorer vars framgångsrika förkunnelser var grundade i sina fasta övertygelser om att utlägga och applicera hela Guds ords rådslut. Detta krävde hårt arbete vilket de sökte hjälp, i nära samverkan med den helige Anden. Han andades på deras predikningar som resulterade i döda människors uppvaknande. Dessa män sökte inte tecken, under eller mirakler. I deras åsyn var undervisningen det som en församling stod eller föll på enligt det som predikades. I grund och botten plogade de i hård jord för att se grödan växa och det var det som var deras drivkraft. Puritanerna är ett lysande exempel för varje generations pastorer och predikanter som kommer efter.
Puritansk tillbedjan
I detta sammanhang och för att visa oss vägen fram skall jag nämna Stephen Charnock och John Owen.
Charnocks mastodont verk ’The Existence And Attributes Of God’ är nog det bästa i sitt slag. I kapitlet ’Föredrag om Guds helighet’ citerar han 2 Mosebok 15:11 ”Vem är som du bland gudarna, Herre? Vem är som du, härlig i helighet, värdig förundran under lovsång, du som gör under.” Han säger att versen är en av de högsta beskrivningar av Guds majestät i hela Bibeln. Han fortsätter längre fram ”Guds helighet är Hans härlighet… helighet är Hans krona. I Hans natur är detta det mest välsignade och ädlaste av alla Hans egenskaper. Det framställer Honom i Hans härlighet i sig och vacker till människor som förstår någonting av Hans fullkomliga skönhet.”
Charnock förklarar att den gudomliga egenskapens natur är fullkomlig, väsentlig och nödvändig. Han är helig och detta är Hans naturs härlighet.
John Owen hämtar sin text från Herrens överprästerliga bön i Joh 17:24 ”Fader, jag vill att där jag är, där skall också de som du har gett mig vara med mig, så att de får se min härlighet som du har gett mig…” Enligt Owen är en av de troendes största förmåner och framsteg i denna världen och i evigheten är att skåda Kristi härlighet. Det är så att vi förvandlas till Hans avbild ”från härlighet till härlighet.”(2Kor 3:18) Owen försätter att på två sätt visa oss hur detta är möjligt. Ett är genom tro och han citerar: Hebr 11:1 och 2 Kor 5:7. Det andra är att få en förnimmelse av härlighetens ljus och en vers som visar detta är 2 Kor 4:6. Meditation över sådana verser leder till en förnimmelse av Kristi strålande, glänsande härlighet och skönhet så som Herren ber för oss i sin bön. Alltså det ger en inblick i den himmelska härligheten som kommer att fullbordas i Kristus.
Det är inte någon som kommer att se Kristi skönhet i himmelen, enligt Owen, utan att se det genom tro i detta liv.
Sann tillbedjan kan bara komma genom en förnimmelse av Guds skönhet. Dessa två är oupplösliga. ”…sanna tillbedjare ska tillbe Fadern i ande och sanning…” Joh 4:23-24. Sådan tillbedjan var en stor del av puritanernas böneliv.
Bön
Det föregående om puritanernas tillbedjan i bön leder oss in i det som fyllde deras böner.
Puritaners böneliv var något säreget och som vi har mycket att lära oss av. Det var Bibeln som formade deras böner. Matthew Henry undersökte Bibeln grundligt för att hitta Guds egenskaper som han förvandlade till tillbedjan. Guds ära stod i centrum i varje del av bönen och han följde ett mönster som innefattade tillbedjan, syndens bekännelse, åkallan, tacksägelseämne, förbön för andra och sedan en slutsats. Varje del av bönen genomsyrades av bibelverser som flätade samman alla delar.
Vi ska nu betrakta några utdrag av det som fyllde deras böner.
Bönen var berikad med treenighet och kunde utryckas så här:
”Tre i ett, ett i tre, min frälsnings Gud, jag tillber dig en Gud i tre personer, för att du förde syndare till din kunskap och ditt rike. O Fader, du har älskat mig och sände din Son för att försona mig, O Jesus, du har älskat mig och tog min natur på dig, utgöt ditt blod för att rena mig från all min synd… O helige Ande du har älskat mig och har kommit i mitt hjärta, inplanterade evigt liv, och visade mig Jesus Kristi härlighet. O treenighetens Gud… du har uppmanat mig till att be detta som berör ditt rike och min själ.”
Intensiv längtan efter Gud utryckt kraftfullt i bön:
”Min käre Herre, jag kan bara berätta för dig det som du redan vet, det finns ingenting jag längtar efter förutom dig, ingenting förutom helighet, ingenting förutom att min vilja är ett med din vilja. Det är du som har givit mig denna längtan och det är bara du som kan ge mig det jag längtar efter. Min själ längtar efter gemenskap med dig för att ta död på inneboende synd, framför allt andlig högmod, …Vilken välsignelse är det inte att bli mer lik dig, Herre gör mig mer lik dig och utvidga min själ för att rymma mera av helighetens fullhet.”
Synd och synders bedrövelse
”Evige Fader, långt över alla tankar är du god, men jag är vidrig, ömklig, förtvivlad och blind och det är jag beredd att bekänna, men mitt hjärta är trögt att känna det, och mina vanor är jag ovillig att förbättra. Jag överlämnar min själ åt dig, för att bryta sönder den, böja den och forma om den. Visa mig syndens vanställande verkan så att jag avskyr den och flyr ifrån den.”
Behov av Jesus
”Herre Jesus, jag är blind-var mitt ljus; okunnig-var min vishet; driven av egen vilja-ge mig förstånd. O jag vill älska dig som du älskar mig, min Herre, jag vill leva värdigt dig och återspegla din avbild. Hjälp mig att åskåda din skönhet med trons klara ögon och känna den helige Andens kraft i mitt hjärta, förutom att du rör mig kraftfullt kommer det inte att tända någon eld i min inre.”
Glädje. ”O Kristus, alla barmhärtighets vägar leder mig till stor glädje, du led, grät och var bedrövad för att jag skulle få glädje. Du sände den helige Ande till min glädje, du har förökat dina löften och visat mig min framtids glädje... du bereder glädje för mig och mig för glädje, jag ber för glädje, väntar på glädje, längtar efter glädje, ge mig mer än jag kan hålla, längta efter eller tänka på.”
Bön ”O Gud du som lyssnar till mig lär mig att leva genom bön såväl som försyn, för mig själv, familjen och församlingen, ge mig ett hjärta som är i konsonans med din vilja så att jag få leva och ära dig i bön. Låt mig få veta att bönens verk har till syfte att böja min vilja till din vilja och utan detta är det meningslöst att be; när jag försöker göra din vilja till min vilja är det som att ha makt över Kristus, råda över Honom och att bli visare än Honom.”
Förnyelse ”O min frälsare hjälp mig. Jag är trög att lära, har så lätt att glömma och svag att klättra upp. Jag är vid bergets fot när jag skulle vara på toppen. Jag lever på en låg nivå istället för att resa mig högre. Mitt fördärvade hjärta orsakar smärta så väl som mina bönlösa dagar, min brist på kärlek, min slapphet i det himmelska loppet, mitt oförskämda samvete, mina bortslösade timmar och förlorade möjligheter. Gör det till min största glädje att lära känna dig, meditera och fästa blicken på dig…och liksom Paulus räkna allting som avskräde. Ge mig nådens stora framsteg så att jag blir mer beslutsam, mer energisk i mina avsikter, mer storsint, mer brinnande i gudsfruktan och mer varaktig i min iver… Lev ditt liv i mig Konungarnas Konung, Herrarnas Herre så att jag får leva som segrare och i segern nå mitt slutmål.”
Dessa utdrag från puritanernas böner är tagen från boken ’The Valley of vision’.
Nästa blogg kommer att utveckla samma tema.
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
David Whitworth » Calvinismen i Historien Hugenotterna: ”Hej Åke! Tack för de uppmuntrande orden. Det var intressant att ta del av din h..”
-
Åke Sandahl » Calvinismen i Historien Hugenotterna: ”En mycket bra genomgång av hugenotternas framgångar på svensk mark! Eftersom jag..”
-
David Whitworth » Väckelsen i New York 1858 del 1: ”Hej Rune Tack för uppmuntran. Rolig att bloggen har varit till nytta på bönesam..”
-
Rune Lundström » Väckelsen i New York 1858 del 1: ”Tack för denna sammanfattning av böneväckelsen i USA. Ska berätta om den på en b..”
-
Jonas » Gunnar Westin - Den kristna friförsamlingen genom tiderna: ”Hej Anette Det finns en tydlig tradition till 1500-talat. Men, det finns också e..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
politisk teologi princeton m.luther förbundsteologi b.keach j.bunyan bibelteologi film församlingsplantering d.bonhoeffer j.edwards k.barth calvinpåsvenska konst evangelium helgelse katekes gudstjänst predikan väckelse reformationen j.calvin troslära baptist böcker traditionen sverige etik pingst biografi bön musik ecklesiologi anabaptist apologetik a.wiberg upplysningen dopet m.loyd-jones katolicitet j.owen app ungdom minibibliotek puritanerna kyrkoåret amerika ledarskap