Jesus var också flykting

Jesus var också flykting – om invandring, främlingsfientlighet och kristen tro
Stefan Swärd och Micael Grenholm
Bokförlaget XP Media, 2016 (Nya Musik, Adlibris, XP Media)
 
Under 2015 fick vardagsrasismen många nya röster vid fikabord runt om i Sverige. Facebook fylldes av mystisk statistik och delningar från ”alternativa” nyhetskällor. Det är naturligt att undra vad det är som rör sig och hur man ska förhålla sig, inte minst när det är vänner och bekanta som i övrigt är sansade som ger utryck för nya åsikter. Men, samtidigt har ifrågasättande och nyansering i frågan förknippats med vänsteraktivism och liberalteologi. Därför är det som en gåva från himlen att få den här nyutgivna boken av Stefan Swärd och Micael Grenholm. En bok som starkt rekommenderas för alla som vill tänka igenom frågor om invandring, flyktingar och främlingsfientlighet i ljuset av kristen övertygelse. Det är en radikal bok med ett profetiskt anslag, en bok som manar till bön och bibelstudium. Ett måste för den som vill skaffa sig en genomtänkt syn en av vår tids viktigaste moralfrågor.
 
Här är några tankar:

  • I boken är det tydligt att liberalteologi lika gärna som den kan leda till varm vänsterideologi, kan leda till radikal nationalism och rasistisk ideologi. Som vi kan se av det tyska 30-talet så var liberalteologin en drivande kraft bakom Hitler-Tyskland, snarare än en motkraft. Motkraften var främst bekännelsekyrkan med teologer och ledare som Dietrich Bonhoeffer och Karl Barth, teologer som skolats liberalt, men som konfronterade med liberalteologins konsekvenser alltmer sökte sig i bibeltrogen riktning. Både Stefan Swärd och Micael Grenholm är ledare i bibeltroende församlingar och båda har på olika sätt offentligt tagit ställning för klassisk kristen tro. Ur levande kristen tro på Bibelns grund får vi en stabil världsbild, en världsförändrande kärlek och de verktyg som behövs för att hantera de etiska frågor som är brännande i vår tid.
  • Det finns något djupt internationalistiskt i levande kristen tro. Jag tänker t.ex. på olika kristna konferenser jag varit på, hur talare och deltagare kommit från olika delar av världen och varit av olika etniciteter och kulturer. Det har varit samlingar där alla självklart har varit bröder och systrar utan åtskillnad. Samma sak syns i församlingslivet med all sin brokighet. Vi har inte bara Bibeln som grund för internationalism, vi har också en flertusenårig levande praktik i kyrkorna.
  • Grenholm och Swärd visar tydligt problemen med statskyrkotanken och talar öppet om ”tvångsteologi”. Den kristna tron har alltid mått bäst i den fria församlingen. Statskyrkor och tvångsteologi har skapat många onda ting, inte minst korstågen. Kanske är den romerska kejsaren Konstantin den stores omvändelse till kristendomen år 312, och därmed början på statskyrkan, det sämsta som hänt kristenheten någonsin.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln