En återblick på ett års väckelseblogg
Av David Whitworth
För ett år sen att blev jag tillfrågad att skriva en blogg om väckelse. Jag visste knappt då vad en blogg var för någonting. Jag satt igång och försökte beskriva väckelsens väsen och särart. Jag hade ingen tanke eller planer på att det skulle bli en fortsättning på att spåra väckelsens mångsidiga och spännande historia.
Det här blogginlägget kommer att ger några reflektioner.
I flera år har 1800-talets väckelse i Sverige fascinerat mig. Ett helt nytt kapitel i väckelsens historia öppnades upp inför mina ögon. Det var det som inspirerade mig till att gå vidare och skriva om väckelsen och det har rullat på alltsedan. Jag har fått glädje av att skriva alla dessa inlägg och ser det som ett privilegium.
1800-talets väckelse i Sverige är utan minsta tvekan en av mina favoriter. Att spåra väckelses frukt bland de troende och vidare ut i samhället var för mig en glädje och är ett stort kapitel i väckelsens historia. Den är en ofantlig rik berättelse om Guds utvalda redskap, både män och kvinnor som tillhörde alla samhällsskikt. De nyanser i väckelsens väsen i Sverige, från norr till söder, är förbluffande och unik. Det borde fylla oss med förundran och en stark längtan i bön att Gud griper in och gör ett stort verk bland oss.
Jag kan inte låta bli utan att nämna kyrkobyggmästaren Anders Pettersson som ett lysande exempel. När kyrkan stod färdig var det han själv som invigde kyrkan och på invigningsdagen fylldes hela kyrkan med människor. Han predikade då själv evangeliet och många blev frälsta och var han än byggde och invigde kyrkor blev människor frälsta. Prästerskapet gjorde sina invändningar men det var förgäves. Den gudfruktiga Anders berättade för dem att de ägde inte kyrkan tills de hade fått nycklarna!
Tyvärr är detta historiens kapitel fördunklat och försummat i den engelsktalande världen och den är fattigare av detta. För några år sedan försökte jag rätta till dilemmat. George Scott är ett namn som är fullständigt okänt i Storbritannien. Jag skrev en artikel om honom i Evangelical Times i hopp om att det skulle öppna porten till ett intresse för svensk väckelsehistoria. Evangelical Press dåvarande ordförande inbjöd mig att skriva en bok om Scotts liv. Jag gjorde ett ärligt försök men upptäckte att jag har inte bokförfattares gåva. Jag var mycket besviken och historia är fortfarande okänd i Storbritannien.
Det vore ju en förseelse i dessa reflektioner om jag inte nämnde Jonathan Edwards i sammanhanget. Det är ingen överdrift att säga Edwards var en gigant i väckelsens historia. Hans intellektuella förmåga och predikogåva i samband med hans ödmjukhet ger oss en fin bild av en man som var så välsignad av Gud i väckelsens tjänst. Detta är en påminnelse om att det vi har, är vad vi har fått av Gud och utesluter all högmod och vi har inget att skryta om!
Vi har sett väckelsens mångsidighet i Guds utvalda tjänare. Edwards och Petersson visar oss att Gud kan använda vem som helst och är inte beroende av någon. Kan det vara en större kontrast än det som finns mellan dessa två män? Visst var Edwards en större redskap än Pettersson men det har med gåvor och kallelse att göra. Bland de stora i väckelsens tjänst och mångsidighet hittar vi "Mormor på Herrestad" och Selina, grevinnan av Huntingden. Dessa gudfruktiga kvinnor uträttade stora ting i väckelsen liksom Lina Sandel och Pauline Westdahl.
Väckelsen har en vana att visa upp rika och häpnadsväckande drag som Gud tar upp i sin vishet från sin eviga källa. Från böneväckelse 1858 i New York till Haldanes schweiziska väckelse är en uppvisning av Guds suveränitet och kraft som går emot all mänsklig vishet och förnuft. Vi kan lätt lägga till Guds verk bland barn och ungdomar. Är inte Guds gärningar förunderliga och storartade bland dessa? Tänk på att barn och ungdomar ordnade sina egna möten bland sina jämnåriga för att nå dem med evangeliet!
Väckelse kan lätt förhindras av oss, Akans synd är en varningsklocka för oss i sammanhanget.
När väckelsens vindar blåser genom samhället följer oundvikliga konsekvenser som är väl dokumenterade och som vi har sett i Sverige. I 1800-talets väckelse i Wales öppnades lokaler för att ta emot allt stulet gods. Överhuvudtaget sjunker brottsligheten och samhället blir tryggare. Det finns ingen annan förklaring än att det är Gud i väckelsen som orsakar dessa stora förändringar. Politiker, vetenskapsmän, psykologer och filosofer kan anstränga sig så mycket de vill men kommer aldrig att uträtta detta.
När Gud griper in med väckelse är det mycket ofta i gensvar till sitt folks intensiva böner. Dessa böner har sina uppkomster från djupet av ett bedjande folks hjärtan som vägrar släppa Gud tills Hans namn förhärligas i väckelse. Esras och Nehemjas böcker har mycket att lära oss om detta.
Väckelsens källa har långt ifrån sinat men det känns som om att det är dags att ta mina bloggar till nästa nivå. Efter några veckors bön och funderingar blev det klart när min fru Lena förslog att jag skulle kanske blogga om Reformationens historia, teologi och frukt. Detta kändes helt rätt.
Det är ingen liten uppgift! Det kommer att blir en stor utmaning och jag ser förväntansfull fram emot det.
Nästa blogginllägg blir en introduktion till ämnet reformationen. Sen få vi se var det leder.
Soli Deo Gloria, Coram Deo.
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
David Whitworth » Calvinismen i Historien Hugenotterna: ”Hej Åke! Tack för de uppmuntrande orden. Det var intressant att ta del av din h..”
-
Åke Sandahl » Calvinismen i Historien Hugenotterna: ”En mycket bra genomgång av hugenotternas framgångar på svensk mark! Eftersom jag..”
-
David Whitworth » Väckelsen i New York 1858 del 1: ”Hej Rune Tack för uppmuntran. Rolig att bloggen har varit till nytta på bönesam..”
-
Rune Lundström » Väckelsen i New York 1858 del 1: ”Tack för denna sammanfattning av böneväckelsen i USA. Ska berätta om den på en b..”
-
Jonas » Gunnar Westin - Den kristna friförsamlingen genom tiderna: ”Hej Anette Det finns en tydlig tradition till 1500-talat. Men, det finns också e..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
politisk teologi j.bunyan amerika kyrkoåret ungdom minibibliotek bibelteologi m.loyd-jones församlingsplantering katolicitet dopet a.wiberg calvinpåsvenska apologetik anabaptist predikan katekes bön biografi reformationen j.calvin sverige traditionen böcker baptist troslära etik pingst väckelse gudstjänst musik ecklesiologi helgelse evangelium upplysningen konst k.barth j.edwards d.bonhoeffer film app j.owen b.keach förbundsteologi m.luther princeton ledarskap