När Ulf Ekman blir katolik
Så har det då hänt till slut, Ulf Ekman lämnar Livets ord för att bli katolik. På flera sätt var det väntat, men det känns ändå lite konstigt när det ändå blvit verkligt.
Kanske är det dags ute i frikyrkorna att fundera över hur man hanterar en postmodern samtid där så mycket kan tyckas vara relativt och flytande. När dessutom Bibeln som auktoritet mer och mer ifrågasätts hamnar många förut trygga samfund och församlingar i svajiga lägen.
Ett sätt att få stadga och vägledning är att ta hjälp av de bröder och systrar i tron som gått före. Kanske är det en av de saker som gjorde Katolska kyrkan så attraktiv för Ulf Ekman och flera andra i Livets ord.
Men, den kristna traditionen är så mycket vidare än Katolska kyrkan och dess läroämbete. Alla kristna har del i den kristna kyrkans odelade första tusen år, också frikyrkan har del i dessa utryck för den apostoliska tron.
Parallelt med Luthers reformation fanns den radikala reformationen där vi i frikyrkan kan hämta så mycket inspiration av dem som i så mycket är lika oss, inte minst kan vi lära genom Nätverket anabaptist. Och visst är vi på många sätt en del av reformationen, Heidelbergkatekesen ger uttryck från en varm teologi från refromationen där evangelium står i centrum.
Sedan har vi våra viktiga ledare i baptisternas historia, med Andrew Fuller, J.G. Oncken och Anders Wiberg, så står vi som vill vara i baptistisk tradition inte utan förebilder.
Så det finns så mycket att ta hjälp med i det ständiga uppdraget att tolka Bibeln i samtiden. Det är gott och nyttigt att läsa Bibeln i dialog med den levande Kyrkan i alla tider. Men, för att göra det behöver man inte bli katolik.
När vi nu jobbar med en hemsida för baptisternas historia, så är det för att skapa en verktygslåda för troende gemenskaper i deras försök att ta ut en rikning in i framtiden, men rötterna djupt i den kristna historien och med särskilt öga för de bidrag baptister har givit till den universella kyrkan.
Så vi vill önska Ulf Ekman all lycka, men samtidigt berätta att vi valt en annan väg för att lära av den djupa och rika kristna traditionen.
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
David Whitworth » Calvinismen i Historien Hugenotterna: ”Hej Åke! Tack för de uppmuntrande orden. Det var intressant att ta del av din h..”
-
Åke Sandahl » Calvinismen i Historien Hugenotterna: ”En mycket bra genomgång av hugenotternas framgångar på svensk mark! Eftersom jag..”
-
David Whitworth » Väckelsen i New York 1858 del 1: ”Hej Rune Tack för uppmuntran. Rolig att bloggen har varit till nytta på bönesam..”
-
Rune Lundström » Väckelsen i New York 1858 del 1: ”Tack för denna sammanfattning av böneväckelsen i USA. Ska berätta om den på en b..”
-
Jonas » Gunnar Westin - Den kristna friförsamlingen genom tiderna: ”Hej Anette Det finns en tydlig tradition till 1500-talat. Men, det finns också e..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
politisk teologi j.bunyan amerika kyrkoåret b.keach j.owen app film m.loyd-jones d.bonhoeffer dopet calvinpåsvenska a.wiberg apologetik predikan helgelse katekes musik biografi reformationen etik sverige traditionen böcker baptist troslära j.calvin pingst väckelse gudstjänst bön ecklesiologi anabaptist evangelium konst upplysningen k.barth j.edwards katolicitet församlingsplantering ungdom bibelteologi minibibliotek förbundsteologi m.luther princeton ledarskap