Pingstväckelsen helgelse och lagiskhet
Pentecostal Explorations for Holiness Today: Words from Wesley
Randy Howard, Tony Richie
Cherohala Press, 2017
När Lewi Pethrus beskriver den svenska pingstväckelsens tro, framgår det att den metodisternas lära om helgelsen är viktig:
”De lärouppfattningar, som varit kännetecknande för pingstväckelsen, sammanfaller till stor del med äldre ortodox luthersk uppfattning men skiljer sig dock därifrån på åtskilliga punkter. I fråga om helgelsen är den i hög grad påverkad av den wesleyanska uppfattningen. I dop- och församlingsfrågan sammanfaller dess åsikter med den äldre baptismens. Läran om andedopet, de andliga gåvorna och tjänsterna är ju mest kännetecknande för vår rörelse. I detta avseende har den knappast någon föregångare sedan apostlarnas dagar.” (från ”En såningsman gick ut” 1956 sid 17)
I boken ”Pentecostal Explorations for Holiness Today: Words from Wesley” utforskar författarna vad metodismens helgelselära kan innebära idag och särskilt då i de delar av pingstväckelsen som tagit till sig den lära.
Bokens kanske viktigaste poäng är predika helgelse, men inte gå i den lagiska fälla som bröder och systrar i äldre tider ofta gjorde. Lagiskhet är att låta yttre handlingar och beteenden vara kriteriet för helighet. I äldre tider rörde man sig ibland snabbt från en Ande-inriktad helgelse till en regel-inriktad helgelse. Den regelinriktade helgelsen kan aldrig föra oss till målet som är likhet med Jesus. Även den heligaste lag är utan kraft att frälsa och helga och den är tung att bära.
”Om ni med Kristus har dött bort från världens makter, varför beter ni er då som om ni levde i världen och böjer er under bud som "ta inte", "smaka inte", "rör inte"? Allt detta gäller sådant som ska användas och förbrukas – det rör sig om människors bud och läror. Visserligen ser det ut som vishet, med självvald fromhet, "ödmjukhet" och späkning av kroppen, men det har inget värde utan tillfredsställer bara det köttsliga sinnet.”
(Kol 2:20-23)
”Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den köttsliga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, till det yttre lik en syndig människa. I hans kropp fördömde Gud synden.”
(Rom 8:3)
”Hade vi fått en lag som kunde ge liv, då hade rättfärdigheten verkligen kommit av lagen.”
(Gal 3:21b)
”Varför vill ni då utmana Gud och lägga ett ok på lärjungarnas axlar som varken våra fäder eller vi själva har kunnat bära?”
(Apg 5:10)
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Jonas » Gunnar Westin - Den kristna friförsamlingen genom tiderna: ”Hej Anette Det finns en tydlig tradition till 1500-talat. Men, det finns också e..”
-
Annette » Gunnar Westin - Den kristna friförsamlingen genom tiderna: ””På ett sätt kan man säga att det finns rötter tillbaka ända till den urkristna ..”
-
Baptisternas Historia » Den frikyrkliga väckelsen i Sverige: ”Hej Karin Vi har ett projekt till hösten att se en del på den sjungna teologin i..”
-
Karin Mattsson-Coll » Den frikyrkliga väckelsen i Sverige: ”Mycket spännande läsning hur allting började. Jag skulle gärna vilja veta mer om..”
-
David » Kalvinismen i historien Vallonerna: ”Hej Gunborg! Roligt att bloggen är till hjälp i forskningen. Tyvärr, är det miss..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
förbundsteologi j.bunyan kyrkoåret b.keach församlingsplantering app film katolicitet j.edwards predikan a.wiberg konst apologetik evangelium anabaptist bön sverige reformationen etik troslära baptist böcker traditionen j.calvin pingst väckelse biografi katekes helgelse ecklesiologi calvinpåsvenska upplysningen k.barth gudstjänst dopet d.bonhoeffer m.loyd-jones bibelteologi j.owen ungdom m.luther ledarskap