Michael Nordberg Den dynamiska medeltiden

Den dynamiska medeltiden
Michael Nordberg
Norstedts, 2013 (1984)
 
På den europeiska kontinenten låtar man ofta medeltiden börja med det västromerska rikets fall år 476 och pågå till slutet av 1400-talet. I filosofins historia är det motsvarande tiden mellan Augustinus (354-430) och William Ockham (1285-1349). I på Sveriges mark är ofta 1000-talet startpunkt för medeltiden.
 
Michael Nordberg ger i ”Den dynamiska medeltiden” en uppgörelse med många fördomar om ”den mörka medeltiden”. Främst genom med källmaterial från Frankrike framträder en tid i Europas historia som är betydligt mer mångfacetterad och dynamisk än vad vi ofta tänker oss.
 
Några reflektioner:

  • Häxprocesserna som vi ibland skyller på den efterblivna medeltiden fanns knappast under medeltiden utan framträder istället främst 1450–1700 både i katolska och protestantiska länder.
  • När upplysningsfilosofen Voltaires (1694-1778) slagord om kyrkan ”Krossa den skändliga!” spreds, så var det kanske inte så nytt och spännande. En utbredd kritik av kyrkans vanförhållanden hade funnits i Västeuropa sedan början av 1300-talet.
  • Reformationen teologi finns i stora drag redan hos fransmannen Pierre Valdes (ca 1150–1218), engelsmannen John Wycliffe (ca 1330-1384) och tjecken Jan Hus (1371-1415), och de hade reform och väckelserörelser kring sig. Rörelser som bekämpades av den etablerade kyrkan. Mycket var förberett när Martin Luther 1517 spikade ”De 95 teserna om avlatens innebörd” och så började reformationen.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln