Jean Calvins lilla troslära på svenska
Denne förunderliga teologi, Jean Calvin (1509-1564). En man vars tankar är så mycket är överenstämmelse med Luther, men samtidigt så missförstådd av vår tids lutheraner. I den lilla boken ”Brève instruction chrétienne” utgiven 1537 vill han ge en kortfattad introduktion till reformationens tro.
I samarbete med det brittiska förlaget Banner of Truth kommer vi att kapitel för kapitel publicera Calvins lilla bok om kristen tro här på bloggen. Även om det finns goda översättningar till engelska och mycken sekundärlitteratur, så tror vi att det kan vara gott för Sverige att få möta Calvin själv på vårt modersmål.
Vi möter en teolog som fullkomnar det Martin Luther (1483–1546) inte kunde ta till sin logiska konsekvens, men också ett intellekt med styrka att göra en syntes mellan Luther och Huldrych Zwingli (1484–1531). Det är en ungdomligt frisk Calvin som skriver och många gånger kan man nästan chockeras av det rättframma och raka uttrycksättet.
- Kontinuitet. En stor del av boken, själva basen, är en utläggning av trosbekännelsen, Herrens bön, de tio budorden och sakramenten. För de tänkta läsarna bör boken på det sättet inte setts som något omstörtande brott mot traditionen, utan snarare en renande återgång till trons grunder i dess oförstörda skick. Inte något uppbrott, utan åter till Bibelns rena kristna tro.
- Radikalitet. Samtidigt är det grundläggande förändringar Calvin förespråkar. Precis som den lutherska Augsburgska bekännelsen (som Calvin bejakade), så gör Calvin upp med den medeltida kyrkans många missbruk. Istället förespråkas en enkel gudstjänst enligt Bibelns anvisningar, rättfärdiggörelsen genom tron allena och frälsning genom nåd allena. Så görs individ efter individ fri från vidskepelse, avgudadyrkan och människors traditioner.
- Folklighet. När en av sin tids skickligaste teologer anstränger sig för att skriva en kort och enkel sammanfattning av kristen tro på folkspråket är det en god sak. Man kan tänka att lite av reformationens dragningskraft låg just här. Då den medeltida kyrkan lade mycket vikt vid auktoriteter, traditioner, hierarkier och institutioner ser vi här något helt annat. Här togs den vanlige bibelläsaren på allvar och fick stöd i att själv läsa och förstår Bibeln och den kristna tron. Tänk att själv få möta Gud med endast Jesus som medlare!
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Torbjörn S Larsson » Calvinismen i Historien Hugenotterna: ”Väldigt tacksam för denna artikel. Den fyller ett stort glapp i mitt medvetande..”
-
Gunnar Holmlund » Personer i den svenska artonhundratalsväckelsen : ”Hej Saknar - om det inte på gång med namn på S ... ? - beskrivningen över Jonas..”
-
Baptisternas historia » Stanley Hauerwas En introduktion till kristen etik: ”Hej Anton, många tack för tipset. Det lustiga att är ju att vi presenterade bok..”
-
Anton » Stanley Hauerwas En introduktion till kristen etik: ”Ett Hauerwastips för församlingen är kanske hans bok tillsammmans med William Wi..”
-
Thomas » Jesus var också flykting: ”Fast Jesus föddes inte under julen, utan troligast i början av oktober. Dessutom..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
ledarskap m.luther helgelse församlingsplantering ungdom dopet katolicitet predikan d.bonhoeffer a.wiberg upplysningen apologetik evangelium anabaptist pingst reformationen etik troslära baptist böcker traditionen väckelse j.calvin sverige biografi bön katekes k.barth konst j.edwards gudstjänst calvinpåsvenska m.loyd-jones film app j.owen kyrkoåret j.bunyan