En cykelresa i Martin Luthers spår

En broder bloggar från en cykelresa i Martin Luthers spår

Mot begynnelsen... Feed

  • Hur vi än ställer oss i frågan förminskar vi synen på Guds helighet.

    15 april 2015 19:18
    Frågan
    gällande homosexualitetens vara i Guds rike är i ropet just nu; ingen har väl
    undgått det. Inget är väl så laddat som just sexualiteten då det är så nära
    förknippat med vår identitet.

    Det
    är intressant att följa detta på avstånd. Förr var jag en person som gärna
    kravlade runt i ett dike och försvarade en ståndpunkter utifrån övertygelse. Idag försvarar jag gärna en ståndpunkt men
    finner inget intresse att ligga i någon skyttegrav.


    här från distans undrar jag om vi ändå inte missar något viktigt mitt i allt
    dyngkastande. Har vi verkligen förstått oss på Guds helighet? Är det inte så att
    vi mitt i denna debatt förminskar synen på Guds helighet? Oavsett dike vi än
    kravlar i så tror jag minimerandet av Hans helighet är ett faktum. Hur menar du
    nu? Jo, på båda sidor lyser självrättfärdigheten fram med sitt dunkla ljus.

    Så,
    är inte utlevd homosexualitet synd? Mitt svar utifrån bibeln är JA. Guds design
    för sexualiteten är att den ska frodas i ett ömsesidigt förhållande mellan en
    man och en kvinna inom äktenskapets ramar.

    Men!
    räcker det att sluta upp med homosexualitet för att komma till himlen? Svaret
    är entydigt NEJ, NEJ, NEJ!!

    Varför?

    Problemet
    med människan är inte att hon syndar. Problemet ligger mycket djupare; det
    ligger i att vi är SYNDARE. Så vad hjälper det en syndare om hon bättrar sig på
    ett av syndens område när roten till problemet finns kvar. Alla andra synder
    då? Och det betydande faktum att ingen kan hålla det viktigaste budet: att
    älska Herren av hela sitt hjärta. Den synden kommer ju fortfarande finnas där
    och fördöma oss.

    Det
    är därför vi behöver en räddare!

    Jesus
    säger att vi måste bli födda på nytt. Vi måste, som Romarbrevet 1:29 säger, låta
    våra hjärtan bli omskurna av Gud själv. Gud måste ta tag i roten av problemet,
    nämligen våra hårda obotfärdiga hjärtan. Detta är inget vi kan göra genom mänskliga
    metoder utan kan endast göras av genom den Helige Ande.

    När
    detta sker förvandlas människan; hon kämpar fortfarande med synd; men hon är
    förvandlad. Utifrån denna förvandling kommer helgelseprocessen igång. Kristi
    kärlek börjar driva oss mot omvändelsen. Och omvändelsen gäller alla livets
    områden, inte bara på sexualitetens.

    Jag
    ser farliga tendenser inom denna debatt och de ligger på två plan:

    1.
    Att vi rättfärdiggör vissa synder och
    därmed självrättfärdiggör oss själva. Vi säger att utlevd homosexualitet inte är
    någon synd vilket kommer leda till att synen på Guds helighet förminskas och
    tror att vi klarar oss fast vi lever i synd.



    2.
    Att vi går starkt emot homosexualitet och
    lurar oss att tro att vi undkommer Guds dom bara vi inte tänder på någon med
    samma kön. Bara vi avhåller oss från vissa saker kommer vi klara sig. Detta
    leder återigen till självrättfärdighet där synen på Guds helighet förminskas.


    båda dessa vägar leder huvudstupa till
    helvetet mina vänner! Självrättfärdighetens synd blir som oftast det
    smutsiga kletet som blir kvar. Det enda hopp vi har är att kasta oss på frälsaren
    Jesus Kristus och Hans rättfärdighet och omskärelsens verk i våra liv.

    Hur
    ska vi hantera detta med sexuell synd eller vilken annan synd som helst för den
    delen?

    Svaret
    är Korset! Vi måste ta vårt kors och bära lidandet av att förlora det vi älskar
    mest, vår synd.

    Vår
    tid är så fylld av lyckokristendom att vi många gånger helt missat Korsets väg,
    men jag tror att för att finna glädjen måste vi omfamna lidandet som Jesus av
    nåd inbjuder oss till. Denna paradox leder fram till livet med Gud. Jesus har
    inbjudit varje kristen att ta sitt kors att följa honom. Vi har alla ett kors att
    bära, en kaktus att omfamna av bara nåd.

    Det
    är det som omvändelsen många gånger innebär; lidande. Men, vi vill inte lida. Vi
    vill inte lämna vår sexualitet till Gud och bära korset. Vi vill inte lämna synd
    i form av pengar och ta vårt kors, liksom Jesus uppmanade den rike mannen i
    bibeln att göra. Vi vill inte lämna vår otukt, orenhet, lösaktighet,
    avgudadyrkan mm. och bära smärtan av syndens förlust på ett kors. Varför? För
    vi förstår inte att vi redan har allt vi behöver i Jesus Kristus.

    Vi
    sätter vårt hopp vår lycka i det som den här världen erbjuder i stället för att
    ha vår fulla glädje och tillfredställelse i Gud.

    Låt
    oss sluta upp att omfamna självrättfärdigheten, vilket dike vi än befinner oss
    i. Den vägen är rakt stakad mot helvetet- inte i första hand på grund av att vi
    begår synd på något område, utan för att vi är självrättfärdiga syndare i behov
    av omvändelse från oss själva till Kristus.

    Jag
    vill uppmuntra oss alla att börja ta upp våra kors; homo såväl som hetero, ja
    alla orättfärdiga syndare på vår jord. Ta upp ditt kors för genom korsets väg
    kommer snart vägen kantas av djupaste glädje! –Glädjen över en fördjupad gemenskap
    med Gud.




  • Hellre är skränigt tydlig och klar än vackert flummig och helt ouppfattbar

    21 mars 2015 10:24
    Det är inte lätt att vara kristen i denna tid. Varje fall
    inte om man tror som jag. Jag tror att äktenskapet exklusivt tillhör en man och
    kvinna i ömsesidig kärlek. Varför? Därför att bibeln säger så och för att den
    kristna traditionen har lärt det genom 2000 år. Dock blir man idag bland
    kristna ledare närmast klassad som homofob trots att man både har bibel och tradition
    bakom sig.

    Liknande gäller åsikter om islam. Jag tycker att islams
    skrifter föder det våld och förtryck vi ser idag i mellanöstern och även runt
    om i vår värld. Dock blir man då klassas som rasist om man tycker så. Är man
    som ledare tydlig med detta och om man efterfrågar tydlighet i dessa frågor
    blir man klassad som fundamentalistisk farisé som inte förstår nådens budskap.

    Så på min egen
    bekännelse är jag bland vissa klassad som homofobisk, islamofobisk
    fundamentalistisk farisé.

    En kristen ledare gör sig bäst i att inte har en tydlig
    åsikt i äktenskapsfrågan. Hen ska inte ha en tydlig åsikt gällande islam. Hen
    ska gärna vara lite liberal med vänsterlutning. Hellre problematiserande än
    tydlig för det är tecken på ödmjukhet. Otydligast är ödmjukast!!

    Gud bevare mig! Så trött jag är på flummeriet! Jag längtar
    efter en tydlig röst som hellre är skränigt tydlig och klar än vackert flummig
    och helt ouppfattbar.

    Gud jag ber att jag kan vara tydlig och klar så folk förstår
    vad jag tror. De behöver inte hålla med, men låt dem förstå vad jag tror och
    menar. Amen!
  • Film från Torgau mm.

    23 augusti 2014 15:24
    Så gött det är att vara hemma efter alla dessa trubbel vi hade på hemvägen. Allt har återgått till det vanliga; Jobb, skola och familj. Bortsett från hemreseincidenten har Tysklandsutflykten varit väldigt givande. Detta med cykelsemester är verkligen något jag kan rekommendera. Funderar på att köra ett cykelspår med John Calvin nästa år, men vi får se :) Efter mitt telefonhaveri har jag äntligen lyckats ladda upp tre filmer till. En handlar om Fredrik den vises reliksamling och är från Wittenberg. Den andra är från reformationsstaden Torgau som ligger drygt 50 km söder om Wittenberg. Den tredje är från Leipzig. Lyckades endast ladda upp dem via min facebook. Hoppas länkarna funkar. Fredrik den vise Torgau Leipzig Allt Gott!! //ST

  • Hemresa a la katastrof!!

    15 augusti 2014 13:40
    Sitter nu på bussen på väg från Malmö på väg till Göteborg. Efter en oerhört obehaglig hemresa är vi snart hemma. Allt var ordnat gällande bljetter från Heidelberg till Göteborg. Jag hade betalat extra avgift för cyklar och packning. Inget skulle bli fel. Dessutom fanns en McDonalds med gratis wifi precis utanför busshållplatsen där bussen skulle gå ifrån, så vi kunde i lång tid innan bara vänta på att Bussen skulle gå kl 22.20. Cyklarna var packade enligt instruktion , men när bussen anländer och cyklar ska packas på händer det för oss helt oväntade. Chauffören började ropa "nicht fahrad" "fahrad ferboten", alltså att cykel inte var tillåten. Men... vi har ju biljett som vi ärligt köpt på Swebus hemsida... Vi bönade och bad; kunde inte tro det var sant...vi fick prata med en chef för Eurolines som hänvisade till deras resevillkor. Han sa bestämt att vi INTE fick ta med cyklarna. Det hela slutade med att Annie och jag stod sorgsna, besvikna och övergivna på Heidelbergs centralstation. Ångesten började komma och tryckte undan allt konstruktivt tänkande. Vad gör vi? Var ska vi sova? Hur kommer vi vidare. Börjar rota fram min dator och tittar efter tågtider. Det reser sig kraft ur min vrede. Hur kan man som chaufför bara lämna passagerare på det viset som har giltig biljett? Nej vi ska hem, kosta vad det kosta vill. Jag hittar en tågresa till köpenhamn som går 04.28. Den tar vi. Med ett närmast tömt kreditkonto betalar jag 365 Euro för tågresan och vi bestämmer oss för att spendera natten på stationen. Annie breder ledsen ut luftmadrassen på det hårda stengolvet för att sova. Jag bestämmer mig för att vara vaken och vakta våra grejer. 4.28 hoppar vi på tåget och skall efter en timme byta till ett annat tåg. Det visade sig vara 20 minuter försenat vilket innebär att vi kommer missa nästa anslutning till Hamburg. Men jag måste säga att Tyskland är fantastisk när det gäller tågtrafik. Enkelt att ta med cyklar och det är bara att gå till informationen och få resan fixad på med nya anslutningar. Allt går fint tills vi kommer till Hamburg. Stationen där är enorm med många spår att hålla reda på. Och all information sker på tyska.' När vi skulle gå på anslutningen där visade det sig att tågen vi skulle med hade bytt spår. Den informationen hade ropats ut på tyska vilket jag inte är ngn mästare på. Så vi missade tåget. Varför har man inte info på engelska i en så stor tågstation??? Fick boka om igen och denna gång blev det en tilläggskostnad på 3 euro. suck.!! Vänta 2 timmar på nästa tåg. När vi ska på nästa går det 5 minuter tidigare varvid vi missar det med. Hamburg verkar mer och mer göra anspråk på oss. Det börjar kännas som en roman av Kafka där man infinner sig i ett tillstånd som man inte kan komma ur. Bokar om igen, 36 Euro extra för cyklar. Nu gäller det att stå på tå här. Vi bokstavligen planterar oss på perongen därifrån tåget skall gå. Hoppas inte tåget byter spår och vi inte uppfattar det. 10 minuter innan hör jag en röst på Tyska ropa Flensburg, vår destination. Jag rycker tag i närmsta tysk och frågar vad högtalaren säger. En pearcad ung kille rycker ur sina hörlurar och lyssnar. Han säger att tåget har bytt spår. Jag ropar help us to the destination. Med fullpackade cyklar springer vi uppför rulltrappan med killen som guide tar vi hissen till rätt perrong och vi lyckas äntligen, efter 6 timmar på Hamburgs central, hoppa på rätt tåg mot vår destination Köpenhamn. Känslan är overklig. Ska vi verkligen komma hem? Kan det vara sant. Jag som trodde Hamburg aldrig skulle släppa oss. Kl 01.04 kommer vi äntligen till Köpenhamn och kan ta tåget till Malmö där min älskade syster Susanne har fixat hotellrum till oss. Vi kunde äntligen andas ut och lägga oss för att sova efter 50 timmars vaket tillstånd.

  • Hier stehe ich unt kann nicht anders!

    13 augusti 2014 18:14
    Vi har nu lämnat Worms, och nu snackar vi inte maskar utan staden Worms, 5 mil norr om Heidelberg. I Worms fick Luther stå inför kejsaren Karl V och svara för alla skrifter han skrivit. Han hade i Augsburg, inför Kardinal Cajetan, fått erkänna att han ansåg att påvar kunde ha fel och hänvisat till Petrus hyckleri vilket omnämns i Galaterbrevet 2. Detta hade gjort Cajetan så ursinnig att Luther närmast fått kasta sig på hästen för full galopp mot Wittenberg och skydd från Fredrik den vise. I Leipzig hade Luther oxå erkänt inför Johann Eck att han omfamnade samma läror som tjecken Johann Hus som av katolska kyrkan blivit klassad som heretiker och bränd på bål 1415. Läran var det som kom att kallas "SOLA SCRIPTURA" alltså att bibelns ord står över påvar och koncilier. Johann Hus lär ha sagt innan han brändes på bål att " nu steker ni allt en liten gås", Hus betyder gås på tjeckiska, "men om hundra år kommer en svan uppstå och honom kommer ni inte kunna steka" Martin Luther kom att bli denna svan och därmed också uppfyllelsen på denna profetia då han 100 år senare fick framföra samma läror som Hus. Där står nu Luther inför kejsaren- den 17 april och behöver endast säga ett ord; "revoco", jag återkallar, och allt skulle vara frid och fröjd och ordningen återställd. Luther ber istället om betänketid och kommer dagen efter fylld av kraft efter den nattliga böneångest han genomgått. Han svar denna dag den 18 april inför kejsare och påvliga sändebud är följande: " Om jag inte blir övertygad om skriftens vittnesbörd eller av uppenbara själ- ty jag tror varken på påven eller på kyrkomöten, eftersom den uppenbart ofta har misstagit sig och motsagt sigsjälv- så är jag övervunnen av de skrifter jag anfört och av mitt samvetebunden vid Guds ord. Jag kan inte och jag vill i nte ta tillbaka någonting, eftersom att handla mot sit t samvete varken är ofarligt eller rätt . Här jag står och kan inte annat. Gud hjälpe mig. Amen" Eller som han sa på tyska: " Here stehe ich unt kann nich anders, Gott helfe mir !" Allt gott!! //ST
Etiketter: traditionen

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln